Autogas Installaties

Sinds de introductie van LPG in Nederland door BK-gas, is er nogal wat veranderd op het gebied van autogas installaties.

De allereerste LPG installaties bestonden uit een gastank, verdamper, mengstuk en een leiding van de tank naar de verdamper. Het vloeibare LPG verdampt in de verdamper tot gas. De verdamper is aangesloten op het koelsysteem van de motor, omdat er tijdens de verdamping warmte aan de omgeving onttrokken wordt. De verdamper regelt de druk van het gas aan de hand van het vacuum in het inlaatspruitstuk. LPG stroomt dan via een leiding naar een mengstuk voor of achter de carburateur, waar het met lucht de motor wordt ingezogen. Ditzelfde systeem werkt ook voor motoren met mechanische, drukgeregelde injectie.

Hierna kwamen de 2e generatie LPG installaties. Dit kan een gas venturi systeem of een dampgas injectie systeem zijn. Het duidelijke verschil met de eerste generatie is dat de gastoevoer geregeld wordt door middel van een computer. Dit kan een standalone computer zijn of gebruik maken van de aanstuurtijden van de benzine ECU. Dit maakt deze systemen zuiniger en schoner dan de eerste (verdamper)systemen. De apparatuur kan gelijk zijn aan deze van de G3 installaties maar genieten niet het fiscale voordeel, omdat het voertuig niet aan de ECE94-12 emissie eisen voldoet of niet getest is bij een erkende keuringsinstantie.

Tenslotte krijgen we de autogasinstallaties die wel voldoen aan deze emmissie eissen, deze installaties voldoen dus aan de zogenaamde G3-eis. Tegenwoordig bestaan er verschillende soorten G3-installaties. Deze maken gebruik van de aansturingstijden voor de benzine-injectoren berekend door een electronic control unit (boordcomputer). Deze tijden worden omgerekend naar stuurtijden voor de gasinjectoren. Hierdoor is er geen sprake meer van vermogensverlies, zoals bij oudere generaties het geval was. Installaties die voldoen aan de G3-eis worden via de wegenbelasting gesubsidieerd, deze is aanzienlijk lager dan voor auto's met dieselmotor. Helaas is een G3 gasinstallatie niet voor alle merken en types te verkrijgen, over het algemeen geldt de regel: "voor alle auto's van het bouwjaar '94 of nieuwer is een G3-installatie verkrijgbaar".

Tegenwoordig monteren we veel 5e generatie autogasinstallatie in de vorm van sequentiŽle gasinjectie in vloeibare vorm. Het grote voordeel hiervan is de koelende werking van het verdampen van het gas in de cilinder, hierdoor ontstaat een betere vullingsgraad van de cilinders en daarmee betere prestaties van de motor. Wij werken nauw samen met onze leveranciers op gebied van ontwikkeling voor deze vorm autogasinstallaties. Er bestaan tegenwoordig al mogelijkheden voor de direct injectie motoren, maar helaas nog niet voor alle merken.

AGP is dealer en inbouwexpert van de meest vooraanstaande merken gasinstallaties, hieronder een overzicht daarvan.



U krijgt bij inbouw altijd 2 jaar of 100.000 km garantie. De inbouw duurt ongeveer 2-3 dagen, tijdens deze tijd krijgt u van ons een leenauto mee.

Informeer nu naar de mogelijkheden voor uw auto en neem vandaag nog contact met ons op.






Autogas Parkstad



Geopend:

Ma t/m Do
van 8.30-12.30
en van 13.00-17.00

Vrijdag
van 8.30-12.30
en van 13.00-15.00


© Autogas Parkstad